Werkwijze
De werkwijze van Gylèli-Academy is gebaseerd op het Handelingsgericht werken (HGW) en Oplossingsgericht werken. Afstemmen met iedereen die bij de zorg voor het kind betrokken is en aandacht voor de positieve kenmerken van het kind zijn daarbij belangrijke uitgangspunten.
Kennismaking
Bij de kennismaking komen ouders/verzorgers met hun kind naar de praktijk voor een gesprek. Het kind speelt tijdens dit gesprek zelf een grote rol. Want wat ervaart hij of zij als probleem? Het begeleidingstraject start met het inplannen van het intakegesprek. In dit gesprek wordt met ouders en/of kind de hulpvraag geïnventariseerd en geluisterd naar de wensen. Ook wordt hier de begeleidingsovereenkomst getekend.
Onderzoek (testen en/of observaties)
De periode na het intakegesprek wordt gebruikt om eventueel pedagogisch, didactisch onderzoek bij uw kind te doen. Wat vindt het kind moeilijk? Wat is er aan de hand?
Contact met school
Alleen met toestemming van ouders/verzorgers wordt er (eventueel) contact opgenomen met de stamschool (groepsleerkracht) van het kind.
Handelingsplan
Met behulp van de uitkomst van de verschillende onderzoeken op de genoemde leergebieden en andere aanvullende informatie wordt er bepaald waar uw kind hulp/begeleiding bij nodig heeft.
Uitgangspunten bij de begeleiding
“Wij respecteren het kind zoals het is en samen gaan we op reis.” Gylèli-Academy gaat uit van wat het kind kan (kwaliteiten) en zoekt aansluiting bij zijn/haar belevingswereld en interesseniveau. Kernwoorden als: veiligheid, geloof in eigen kunnen en “leren is leuk” zijn belangrijke uitgangspunten. De intentie van de begeleiding door Gylèli-Academy RT is het kind uiteindelijk het gevoel te geven van “nu kan ik het weer zelf”, zodat ze weer met de eigen groep/klas op school mee kunnen doen.
Begeleidingsperiode
Een begeleidingsperiode bestaat uit minimaal 8 weken 1 les/sessie per week, verdeeld over 3 à 6 maanden. De begeleidingsafspraken duren 35, 45 of 60 minuten per keer. In overleg met ouders/verzorgers en kind krijgt het kind tijdens de begeleidingsperiode gerichte praktische oefeningen mee om thuis te oefenen. In enkele gevallen worden begeleidingen op locatie gegeven (zie voorwaarden en prijs).
Evaluatie
Aan het eind van elke begeleidingsperiode of eindovereenkomst wordt er altijd een verplichte eindevaluatie ingepland. Tijdens dit gesprek kunnen wij vaststellen of het beoogde streefdoel behaald is.
Einde begeleiding
De begeleiding wordt beëindigd of doorverwezen als:
- de begeleidingsdoelen behaald zijn;
- de hulpvraag niet meer aanwezig is;
- blijkt dat de begeleiding door Gylèli-Academy niet de aangewezen hulpvorm is om de hulpvraag te kunnen beantwoorden;
- op verzoek van ouders/verzorgers.